RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Muhammad Farid Bin Bakar
MATA : Akhlak
PELAJARAN
KELAS : 2 Al-Addin
TARIKH : 26.7.2018
MASA : 3.00 petang - 3.30 petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Adab Di Masjid Dan Majlis Ilmu (Adab Ketika Berada Dalam
Majlis Ilmu, Faedah Beradab Ketika Berada Di Dalam Masjid
Dan Majlis Ilmu)
KEMAHIRAN : Menulis, membaca, menaakul
KAEDAH : Syarahan, soal jawab
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
- Murid pernah menyaksikan video berkaitan dengan adab ketika berada
dalam majlis ilmu
- Murid belajar tentang adab ketika berada dalam majlis ilmu pada minggu lepas
- Murid mengetahui tentang faedah beradab ketika berada di dalam masjid dan majlis
ilmu
HASIL PEMBELAJARAN :
- Murid dapat membaca adab ketika berada di majlis ilmu
- Murid dapat menyatakan faedah beradab ketika berada dalam masjid dan majlis ilmu
- Murid dapat menyebut kelebihan menuntut ilmu
KEMAHIRAN : Soal jawab,merumus
BERFIKIR
PENERAPAN : Berdisiplin, patuh, khusyuk
NILAI
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Bacaan doa
|
Guru dan murid membaca doa bersama-sama
| |
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apakah video yang ditayangkan?
2. Video : ceramah
|
1) Guru menayangkan video kepada murid
2) Guru bertanyakan tentang video kepada murid
3) Guru memberitahu tentang topik yang diajar kepada murid
|
BBM :
Pemancar LCD, laptop
Kaedah :
Soal jawab
Nilai :
Taat
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Adab ketika berada di majlis ilmu :
1. Duduk dengan sopan dan rapat-rapat
2. Melakukan majlis ilmu dengan membaca Surah Al-Fatihah dan berdoa
3. Mendengar dan menghayati dengan teliti apa yang disampaikan
4. Mencatat dan menulis isi-isi penting di dalam buku catatan
5. Berazam untuk mengamalkan apa yang dipelajari
6. Berusaha untuk sampaikan ilmu kepada orang lain
7. Menutup majlis ilmu dengan membaca tasbih Kifarah dan Surah Al-’As
|
1) Guru menjelaskan adab ketika berada di majlis ilmu
2) Murid mengulang semula secara beramai-ramai
3) Murid mengulang semula secara berkumpulan
4) Murid mengulang semula secara individu
|
BBM :
Pemancar LCD,
Komputer riba
Kaedah :
Pengulangan, syarahan
Nilai :
Gigih
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Faedah beradab ketika berada dalam masjid dan majlis ilmu
1. Mendapat pahala
2. Dihormati dan dipandang mulia
3. Majlis dapat berjalan dengan lancar
4. Terjalin ikatan kesatuan, perpaduan dan persaudaraan
5. Menjadi contoh teladan
|
1) Guru menjelaskan faedah beradab ketika berada dalam masjid dan majlis ilmu
2) Murid mengulang semula secara beramai-ramai
3) Murid mengulang semula secara berkumpulan
4) Murid mengulang semula secara individu
|
BBM :
Pemancar LCD, laptop
Kaedah :
Pengulangan, syarahan
Nilai :
Berdisiplin
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Kelebihan menuntut ilmu
1. Diredhai oleh Allah
2. Dimudahkan oleh Allah jalan ke syurga
3. Allah akan memberi kemuliaan dan mengangkat darjat di dunia dan di akhirat
4. Para malaikat sentiasa bersama mereka dan mendoakan kesejahteraan mereka
|
1) Guru menjelaskan kelebihan menuntut ilmu kepada murid
2) Murid mengulang semula secara beramai-ramai
3) Murid mengulang semula secara berkumpulan
4) Murid mengulang semula secara individu
|
BBM :
Pemancar LCD, komputer riba
Kaedah :
Pengulangan, syarahan
Nilai :
Taat
|
Langkah 4
(6 minit)
|
Isi tempat kosong :
1. Duduk dengan sopan dan rapat-rapat
2. Mendengar dan menghayati dengan teliti apa yang disampaikan
3. Mendapat pahala
4. Menjadi contoh teladan
5. Diredhai Allah SWT
6. Dimudahkan oleh Allah jalan ke syurga
|
1) Guru menyediakan soalan yang perlu diisi tempat kosong di hadapan
2) Murid yang dipilih diminta untuk mengisi tempat kosong dalam soalan tersebut
|
BBM :
Kad manila berserta soalan
Kaedah :
Bermain sambil belajar
Nilai :
Mencabar diri
|
Penutup
(2 minit)
|
Guru merumuskan adab ketika berada dalam majlis ilmu dan faedah beradab ketika berada dalam masjid dan majlis ilmu
|
Guru merumuskan topik yang diajar dengan menanyakan soalan kepada murid
|
Kaedah :
Merumus, soal jawab
Nilai : Taat
|
Catatan Ringkas :
Saya rasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi walaupun ada segelintir murid yang tidak memberi perhatian jadi mereka kurang memahami tentang adab sebelum tidur, dan adab semasa tidur. Tetapi dari keseluruhan, saya berpuas hati dan akan menambahbaik dari semasa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :
Disediakan Oleh :
No comments:
Post a Comment