RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Muhammad Farid Bin Bakar
MATA : Akhlak
PELAJARAN
KELAS : 2 Al-Addin
TARIKH : 26.7.2018
MASA : 3.00 petang - 3.30 petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Adab Masuk Dan Keluar Tandas (Adab Masuk Tandas,
Adab Semasa Di Dalam Tandas, Adab Keluar Tandas)
KEMAHIRAN : Mendengar, membaca, berkomunikasi
KAEDAH : Syarahan, soal jawab
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
- Murid pernah menyaksikan video berkaitan dengan adab masuk tandas
- Murid belajar tentang adab masuk tandas pada minggu lepas
- Murid mengetahui tentang adab masuk tandas
HASIL PEMBELAJARAN :
- Murid dapat membaca adab-adab masuk tandas
- Murid dapat menyatakan adab-adab semasa di dalam tandas
- Murid dapat menyebut adab-adab keluar tandas
KEMAHIRAN : Soal jawab,merumus
BERFIKIR
PENERAPAN : Berdisiplin, taat, khusyuk
NILAI
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Bacaan doa
|
Guru dan murid membaca doa bersama-sama
| |
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apakah gambar yang ditayangkan
2. Gambar : pergi tandas
|
1) Guru menayangkan gambar kepada murid
2) Guru bertanyakan tentang gambar kepada murid
3) Guru memberitahu tentang topik yang diajar kepada murid
|
BBM :
Pemancar LCD, laptop
Kaedah :
Soal jawab
Nilai :
Taat
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Adab masuk tandas :
1. Membaca doa
اللهم إني أعوذبك من الخبث والخبا ئث
2. Memakai selipar
3. Masuk dengan langkah kiri dahulu
4. Menutup kepala
|
1) Guru menjelaskan adab masuk tandas kepada murid
2) Murid mengulang semula adab masuk tandas beramai-ramai
3) Guru meminta murid lelaki mengulang semula
4) Guru meminta murid perempuan mengulang semula
|
BBM :
Kad manila berserta pernyataan
Kaedah : Syarahan
Nilai : Berusaha
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Adab semasa di dalam tandas
1. Tidak menghadap kiblat
2. Berdehem
3. Gunakan tangan kiri untuk bersuci
4. Duduk bertinggung dengan memberatkan anggota badan ke bahagian kiri dan diangkat atau diringankan bahagian kanan
5. Jangan makan dan minum
6. Jangan bercakap
7. Jangan terlalu lama di dalam tandas
8. Jangan buang air sambil berdiri
9. Tidak menjawab salam
|
1) Guru menjelaskan adab semasa di dalam tandas kepada murid
2) Murid mengulang semula adab semasa di dalam tandas beramai-ramai
3) Guru meminta murid lelaki mengulang semula
4) Guru meminta murid perempuan mengulang semula
|
BBM :
Kad manila berserta pernyataan
Kaedah : Syarahan
Nilai : Gigih
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Adab keluar tandas :
1. Cuci tangan dan kaki
2. Melangkah keluar dengan kaki kanan
3. Membaca doa keluar tandas :
غفرانك، الحمد لله الذي أذهب عني الأذى وعافاني
|
1) Guru menjelaskan tentang adab keluar tandas kepada murid
2) Murid mengulang semula secara beramai-ramai
3) Guru meminta murid lelaki mengulang semula
4) Guru meminta murid perempuan mengulang semula
|
BBM :
Kad manila berserta pernyataan
Kaedah : Syarahan, pengulangan
Nilai : Bersemangat
|
Langkah 4
(6 minit)
|
Isi tempat kosong :
1. Membaca doa
2. Memakai selipar
3. Tidak menghadap kiblat
4. Jangan terlalu lama dalam tandas
5. Cuci tangan dan kaki
6. Melangkah keluar dengan kaki kanan
|
1) Guru menyediakan kad manila berserta soalan yang mempunyai tempat kosong
2) Murid yang dipilih secara sukarela akan mengisikan tempat kosong dalam setiap soalan yang murid itu pilih
|
BBM :
Kad manila berserta soalan
Kaedah :
Belajar sambil bermain
Nilai :
Mencabar minda
|
Penutup
(2 minit)
|
Guru merumuskan tentang adab masuk tandas, adab semasa di dalam tandas dan adab keluar tandas
|
Guru merumuskan dengan cara menyoal kepada murid
|
Kaedah :
Merumus, soal jawab
Nilai :
Mencabar
|
Catatan Ringkas :
Saya rasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi walaupun ada segelintir murid yang tidak memberi perhatian jadi mereka kurang memahami tentang adab sebelum tidur, dan adab semasa tidur. Tetapi dari keseluruhan, saya berpuas hati dan akan menambahbaik dari semasa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :
Disediakan Oleh :
No comments:
Post a Comment