Saturday, 28 July 2018

Rancangan Pengajaran Harian Adab Berpakaian (Ciri-ciri Berpakaian Menutup Aurat)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

NAMA GURU : Muhammad Farid Bin Bakar

MATA : Akhlak
PELAJARAN

KELAS : 2 Al-Addin

TARIKH : 26.7.2018

MASA : 3.00 petang - 3.30 petang

BILANGAN : 20 orang

TAJUK : Adab Berpakaian (Ciri-ciri Berpakaian Menutup Aurat)

KEMAHIRAN : Mendengar, membaca, berkomunikasi

KAEDAH : Syarahan, soal jawab

PENGETAHUAN SEDIA ADA :
- Murid pernah menyaksikan video berkaitan dengan adab berpakaian
- Murid belajar tentang adab berpakaian pada minggu lepas
- Murid mengetahui tentang adab berpakaian

HASIL PEMBELAJARAN :
- Murid dapat membaca ciri-ciri pakaian yang menutup aurat
- Murid dapat membezakan sama ada pakaian itu menutup aurat atau tidak

KEMAHIRAN : Soal jawab,merumus
BERFIKIR

PENERAPAN : Berdisiplin, taat, khusyuk
NILAI















MASA/
LANGKAH
ISI
PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Guru dan murid membaca doa bersama-sama

Set induksi
(5 minit)
1. Apakah video yang ditayangkan
2. Video : Berpakaian
1) Guru menayangkan video kepada murid
2) Guru bertanyakan tentang video kepada murid
3) Guru memberitahu tentang topik yang diajar kepada murid
BBM :
Pemancar LCD, laptop

Kaedah :
Soal jawab

Nilai :
Taat
Langkah 1
(5 minit)
Ciri-ciri Berpakaian Menutup Aurat :
1. Pakaian yang selesa dan longgar, tidak menampakkan warna kulit dan bentuk badan
2. Pakaian yang bersih dan kemas
3. Sederhana dan bukan bertujuan untuk bermegah
4. Pakaian perempuan yang tidak menyerupai lelaki dan pakaian lelaki yang tidak menyerupai perempuan
1) Guru menjelaskan tentang ciri-ciri berpakaian menutup aurat kepada murid
2) Murid-murid mengulang semula tentang ciri-ciri tersebut beramai-ramai
3) Murid-murid mengulang semula tentang ciri-ciri tersebut secara berkumpulan
BBM :
Pemancar LCD, komputer riba

Kaedah : Syarahan

Nilai : Patuh, berdisiplin
Langkah 2
(5 minit)
Definisi aurat :
-Anggota tubuh badan yang wajib ditutup

Aurat lelaki :
-Dari pusat hingga ke lutut

Aurat perempuan :
-Seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan
1. Guru menjelaskan definisi aurat, aurat lelaki dan aurat perempuan
2. Murid-murid mengulang semula secara beramai-ramai
BBM :Pemancar LCD, komputer riba

Kaedah : Syarahan

Nilai : Taat
Langkah 3
(10 minit)
Permainan menkategorikan gambar pakaian yang menutup aurat dan tidak menutup aurat

Pakaian menutup aurat :
-Gambar lelaki memakai baju tshirt dan seluar panjang
-Gambar perempuan memakai tudung, berbaju lengan panjang, berseluar panjang

Pakaian yang tidak menutup aurat :
-Gambar lelaki memakai baju tshirt dan berseluar pendek
-Gambar perempuan berbaju kurung tetapi tidak bertudung
1) Guru menyediakan 4 gambar untuk dipadankan dengan jadual di depan
2) Jadual tersebut terbahagi kepada 2 kotak iaitu pakaian yang menutup aurat dan pakaian yang tidak menutup aurat
3) 4 murid secara sukarela diminta untuk mengambil gambar berkenaan dan memadankan mengikut kotak yang betul
BBM : Kad manila berserta gambar

Kaedah :
Belajar sambil bermain

Nilai : Berusaha
Penutup
(3 minit)
Guru merumuskan tentang ciri-ciri pakaian menutup aurat
Guru merumuskan tentang ciri-ciri pakaian menutup aurat dengan menyoal murid
Kaedah : Merumus, soal jawab

Nilai : Mencabar diri

Catatan Ringkas :
Saya rasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi walaupun ada segelintir murid yang tidak memberi perhatian jadi mereka kurang memahami tentang adab sebelum tidur, dan adab semasa tidur. Tetapi dari keseluruhan, saya berpuas hati dan akan menambahbaik dari semasa ke semasa

Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :

Disediakan Oleh :

No comments:

Post a Comment

Penghargaan

Bismillahirahmanirrahim, bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diberi peluang untuk meneruskan hidup dan diberi kesihatan yang b...